Rederiet Remøy Management står for den operative og tekniske driften på flere kystvaktfartøy og benytter Ulmatec Skipsservice til vedlikehold og overhalinger av både diesel- og LNG-motorer. Erfaringen er at verkstedet leverer på alle punkter.

 

Deler av virksomhetene til Remøy Management er å leie ut fartøy til Kystvakten.

— Vi leier dem ut til Kystvakten og står for operativ og teknisk drift, som blant annet innebærer å sørge for nødvendig vedlikehold, overhalinger og klassinger, forklarer teknisk direktør John Henrik Steinsvik hos rederiet.

For øyeblikket består utleie-flåten til Kystvakten av KV Bergen, KV Barentshav og KV Sortland. I konkurranse med andre verksteder, er Ulmatec Skipsservice hele veien blitt valgt ut til de planlagte oppdragene på maskinene om bord.

Når du kommer ned i maskinrommet på disse fartøyene, oppdager du fort at ting er litt utenom det vanlige:

Fremdriften på kortere strekninger og lokal patruljering besørges av LNG-motorer fra Mitsubishi, mens en mer ordinær dieselmotor tar over på lengre strekk.

Teknisk direktør John Henrik Steinsvik, Remøy Management.

Teknisk direktør John Henrik Steinsvik, Remøy Management.

 

Nødvendig ekspertise

— Overhalinger i henhold til Mitsubishis anbefalinger på gassmotorene krever ekspertise. Hos Ulmatec Skipsservice finner vi motorkyndige serviceingeniører som behersker disse oppgavene, sier Steinsvik. Han setter pris på fleksibiliteten, ved at mekanikerne både jobber om bord og samtidig har mulighet til å foreta overhaling av deler i kontrollerte omgivelser i eget verksted.

Remøy Management og Ulmatec Skipsservice holder til snaut en halv nautisk mil fra hverandre i Fosnavåg, så den tekniske direktøren nyter godt av ekstremt rask responstid.

— Men vi ser at dette gjelder uansett hvor fartøyene befinner seg. Ved uventede utfordringer reiser mekanikerne ut til kaia der fartøyet ligger og bringer med seg verkstedet i bilen. Vi har fått bistand både i Bergen og på Sortland, påpeker han.

I andre situasjoner takler mannskapet om bord utbedringene selv, men trenger reservedeler til gassmotorene. Enten det er rederiet eller maskinbesetningen om bord som tar kontakt med verkstedet, opplever alle at de får raskt svar og rask hjelp.

 

God planlegging

Som teknisk ansvarlig har Steinsvik behov for å planlegge vedlikeholdet i god tid når et kystvaktfartøy skal ha landligge tre uker sammenhengende.

— Da må vi planlegge sammen med verkstedet for å sikre både bemanning og budsjetter – og den prosessen går lett med denne partneren. Og hele veien viser de seg å være konkurransedyktige på pris, sier Steinsvik.

Hos Ulmatec Skipsservice har prosjektleder Eivind Sævik sansen for denne samarbeidsmåten.

— Å planlegge oppdragene for det kommende året sammen med kunden legger grunnlaget for et ryddig løp. Da får vi mulighet til å planlegge et godt løp for vedlikehold og overhalinger og dermed legge grunnlaget for et godt tilbud, sier Sævik.

Serviceleder Terje Korsnes fra Ulmatec Skipsservice - overhaling av Mitsubishi GS16R-MPTK.

Serviceleder Terje Korsnes fra Ulmatec Skipsservice i gang med top end-overhaling av en Mitsubishi GS16R-MPTK.

 

Takler uforutsigbare situasjoner

Han legger ikke skjul på at oppdragene for Remøy Management ikke alltid er like forutsigbare. Telefonen har ringt en lørdag kveld med varsel om motorfeil på et kystvaktskip i aktiv tjeneste.

— I slike situasjoner kan mannskapet ha behov for reservedeler, hjelp til å feilsøke eller bistand til utbedringer. Da løser vi dette på best egnet måte, enten det er veiledning på telefon eller at vi avtaler møtested og reiser ut, forklarer prosjektlederen.

Hos Remøy Management oppsummerer John Henrik Steinsvik erfaringene med Ulmatec Skipsservice på denne måten:

— Virksomhetens medarbeidere er tilgjengelige og har godt innarbeidet ekspertise med kort responstid. Her har vi en god samarbeidspartner som også er konkurransedyktig på pris.